Circulaire economie
Van circulaire expertise naar wereldwijd exportproduct
Uitdagingen
Tegen 2030 willen we de positie van de Belgische industrie als leider in de Europese circulaire economie versterken én consolideren. Maar we staan nog voor een aantal grote uitdagingen.
-
Inconsistentie in milieuwetgeving
Hoewel België vooroploopt in de circulaire economie, ontbreekt het aan coherentie en afstemming in de milieuwetgeving om de circulaire transitie te versnellen.
1. -
Gebrek aan dialoog en langetermijnstrategie
De circulaire economie heeft het potentieel om voor een veerkrachtige economie te zorgen die op lange termijn kan voldoen aan onze behoeften, en met oog voor een gezond en voldoende beschermd leefmilieu. Er is echter een gebrek aan dialoog tussen de verschillende overheden en duidelijke langetermijnvisie.
2. -
Passieve rol van de overheid
Om van België’s circulair ondernemerschap een succesvol exportproduct te maken, moet de overheid het ondernemingsklimaat eenvoudiger maken en circulair ondernemerschap actiever promoten, stimuleren en moet ze een voorbeeldfunctie opnemen.
3.
België moet zijn voortrekkersrol in circulaire economie claimen en onze expertise wereldwijd als exportproduct aanbieden.
Oplossingen
De overgang van een lineair naar een circulair bedrijfsmodel is complex en vereist samenwerking. Er zijn nog te veel hindernissen, zoals financiering en complexe wetgeving. De overheid moet een ondersteunende rol spelen en een gunstig klimaat creëren voor circulaire bedrijfsmodellen. We moeten ambitieus durven zijn en de circulaire economie positioneren als een Belgisch exportproduct binnen de EU. Onze prioriteiten zijn:
-
Correcte implementatie van de Europese richtlijnen
De overheid moet met een duidelijke visie sterk wegen op het Europese Green Deal-beleid en anticiperen op het correct omzetten van de vele Europese Green Deal-richtlijnen en op die manier zorgen voor een gelijk speelveld om onze concurrentiepositie te behouden. Regelgeving die in België strenger is dan in andere Europese landen (‘gold-plating’) kan onze concurrentiekracht verzwakken. Lees ook onze fiche ‘Obstakels voor besluitvorming uit de weg ruimen’.
Zo kan bijvoorbeeld een Belgische ‘repair index’ leiden tot beperkte milieuwinsten, administratieve lasten en verwarring voor de consument. We mogen geen extra nationale vereisten opleggen voor producten waarvoor Europese regelgeving geldt, zoals extra registratieverplichtingen in het Belgisch Nanoregister.
1. -
Het intra-Belgisch platform circulaire economie versterken
Het federaal actieplan circulaire economie (2021-2024) voorziet in een intra-Belgisch platform voor samenwerking tussen de regio’s en met de stakeholders. Dat platform is sinds december 2022 operationeel en als stakeholder is het VBO op de hoogte van de werkzaamheden. Het platform bevordert het overleg tussen de verschillende niveaus en toont een duidelijke ambitie om bepaalde belemmeringen weg te werken. Zo kan een positieve evolutie worden vastgesteld in projecten rond circulair bouwen. Binnen het platform moet echter nog intensiever worden samengewerkt om meer resultaten te kunnen boeken in alle domeinen.
2. -
Promoten van onze leidende rol in de circulaire economie
We moeten onze voortrekkersrol in de circulaire economie in Europa claimen door onze kennis, expertise en innovatieprojecten als exportproduct te promoten. Die aanpak moet ook geïntegreerd worden in de economische prinselijke missies, georganiseerd door het Agentschap van Buitenlandse Handel in samenwerking met de regionale exportdiensten.
3.