Mobiliteit

Slimme kilometerheffing en publiek-privaat investeringspact: de weg vooruit

Uitdagingen

  1. Een betere mobiliteit voor onze economie

    ‘Slechte’ mobiliteit heeft negatieve gevolgen voor zowel de economie als het individuele welzijn. Een performante mobiliteit kan echter de economie stimuleren, het welzijn verhogen, en bijdragen aan een oplossing voor klimaatuitdagingen.

    1.
  2. Nood aan kwalitatieve en dynamisch beheerde infrastructuur

    Voor een vlotte mobiliteit hebben we een kwaliteitsvolle en dynamisch beheerde infrastructuur nodig: wegen, fietspaden, spoorwegen, waterwegen, multimodale platformen, luchthavens, elektriciteitsnetten, laadstations en waterstofnetwerken.

    2.
  3. Belang van een efficiënt gebruik van fiscaliteit

    Fiscaliteit is een belangrijke hefboom om infrastructuurgebruik te optimaliseren, financiering te ondersteunen en luchtvervuiling te verminderen. Belastingen zijn een tool om de keuzes en het gedrag van burgers en bedrijven te sturen.

    3.
  4. Mobiliteitsindicatoren kunnen beter

    Het Belgian Mobility Dashboard, gelanceerd door het VBO en de automobiel- en tweewielerfederatie FEBIAC, biedt waardevolle inzichten, maar de huidige mobiliteitsindicatoren in het voor iedereen toegankelijke platform, vereisen verdere verbetering.

    4.
Bron: Belgian Mobility Dashboard, data geraadpleegd op 30/10/2023
Bron: Belgian Mobility Dashboard, data geraadpleegd op 30/10/2023
Bron: Belgian Mobility Dashboard, data geraadpleegd op 30/10/2023

Slimme fiscaliteit uitrollen voor alle voertuigen op de weg op basis van congestie en vervuiling.

Oplossingen

Het is cruciaal om de verschillende elementen van de ‘Strategie en het actieplan voor een betere mobiliteit’ van het VBO te implementeren.

  1. Publiek-private samenwerkingen aanmoedigen voor de financiering van infrastructuur

    Bij het begin van de nieuwe legislatuur worden ambitieuze investeringsplannen vastgesteld/verbeterd. Publiek-private samenwerkingen kunnen een oplossing bieden voor de financiering van infrastructuur. We hopen dat die onder de bevoegdheid van één minister zullen vallen, die de uitdrukkelijke opdracht krijgt om de interfederale coördinatie te verzekeren.

    1.
  2. Implementatie van Rail Roadmap 2030

    Het actieplan Rail Roadmap 2030 voor het goederenvervoer per spoor werd opgesteld door 20 belangrijke spelers uit de logistieke sector. De aanbevelingen moeten in de praktijk worden gebracht via het Goederenplan van de regering. Het doel daarvan is om het goederenvolume dat per spoor wordt vervoerd tegen 2030 te verdubbelen. Het Goederenplan, de Rail Roadmap 2030, maar ook de noden van het personenvervoer per spoor hebben een aantal raakpunten, waaronder het inhalen van achterstallig onderhoud aan het netwerk, extra investeringen in infrastructuur en het wegnemen van knelpunten.

    2.
  3. Introductie van een slimme kilometerheffing

    Er moet een slimme fiscaliteit worden uitgerold voor alle voertuigen op de weg, waarbij de te betalen belasting afhangt van de gegenereerde collectieve kosten. Concreet: vervuiling en congestie. Dat kan bijvoorbeeld via een variabele kilometerheffing volgens het uur van de dag en de locatie. Belangrijk is dat de fiscale en administratieve last voor de vervoersintensieve sectoren niet verzwaard wordt en dat men rekening houdt met de internationale concurrentie waaraan onze bedrijven blootstaan. De opbrengsten van deze heffing worden direct geïnvesteerd in de verbetering van infrastructuur en vervoersdiensten. Parallel kunnen de taksen op voertuigbezit, zoals de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting, worden afgeschaft.

    3.

10 speerpunten voor een beter België
10 speerpunten voor een beter België is ook beschikbaar in pdf-formaat. Klik op de knop hieronder om de brochure te downloaden.
Horizon België 2030
Lees de themafiche uit onze toekomstvisie Horizon België 2030.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.