Mobiliteit
Slimme kilometerheffing en publiek-privaat investeringspact: de weg vooruit
Uitdagingen
-
Een betere mobiliteit voor onze economie
‘Slechte’ mobiliteit heeft negatieve gevolgen voor zowel de economie als het individuele welzijn. Een performante mobiliteit kan echter de economie stimuleren, het welzijn verhogen, en bijdragen aan een oplossing voor klimaatuitdagingen.
1. -
Nood aan kwalitatieve en dynamisch beheerde infrastructuur
Voor een vlotte mobiliteit hebben we een kwaliteitsvolle en dynamisch beheerde infrastructuur nodig: wegen, fietspaden, spoorwegen, waterwegen, multimodale platformen, luchthavens, elektriciteitsnetten, laadstations en waterstofnetwerken.
2. -
Belang van een efficiënt gebruik van fiscaliteit
Fiscaliteit is een belangrijke hefboom om infrastructuurgebruik te optimaliseren, financiering te ondersteunen en luchtvervuiling te verminderen. Belastingen zijn een tool om de keuzes en het gedrag van burgers en bedrijven te sturen.
3. -
Mobiliteitsindicatoren kunnen beter
Het Belgian Mobility Dashboard, gelanceerd door het VBO en de automobiel- en tweewielerfederatie FEBIAC, biedt waardevolle inzichten, maar de huidige mobiliteitsindicatoren in het voor iedereen toegankelijke platform, vereisen verdere verbetering.
4.
Slimme fiscaliteit uitrollen voor alle voertuigen op de weg op basis van congestie en vervuiling.
Oplossingen
Het is cruciaal om de verschillende elementen van de ‘Strategie en het actieplan voor een betere mobiliteit’ van het VBO te implementeren.
-
Publiek-private samenwerkingen aanmoedigen voor de financiering van infrastructuur
Bij het begin van de nieuwe legislatuur worden ambitieuze investeringsplannen vastgesteld/verbeterd. Publiek-private samenwerkingen kunnen een oplossing bieden voor de financiering van infrastructuur. We hopen dat die onder de bevoegdheid van één minister zullen vallen, die de uitdrukkelijke opdracht krijgt om de interfederale coördinatie te verzekeren.
1. -
Implementatie van Rail Roadmap 2030
Het actieplan Rail Roadmap 2030 voor het goederenvervoer per spoor werd opgesteld door 20 belangrijke spelers uit de logistieke sector. De aanbevelingen moeten in de praktijk worden gebracht via het Goederenplan van de regering. Het doel daarvan is om het goederenvolume dat per spoor wordt vervoerd tegen 2030 te verdubbelen. Het Goederenplan, de Rail Roadmap 2030, maar ook de noden van het personenvervoer per spoor hebben een aantal raakpunten, waaronder het inhalen van achterstallig onderhoud aan het netwerk, extra investeringen in infrastructuur en het wegnemen van knelpunten.
2. -
Introductie van een slimme kilometerheffing
Er moet een slimme fiscaliteit worden uitgerold voor alle voertuigen op de weg, waarbij de te betalen belasting afhangt van de gegenereerde collectieve kosten. Concreet: vervuiling en congestie. Dat kan bijvoorbeeld via een variabele kilometerheffing volgens het uur van de dag en de locatie. Belangrijk is dat de fiscale en administratieve last voor de vervoersintensieve sectoren niet verzwaard wordt en dat men rekening houdt met de internationale concurrentie waaraan onze bedrijven blootstaan. De opbrengsten van deze heffing worden direct geïnvesteerd in de verbetering van infrastructuur en vervoersdiensten. Parallel kunnen de taksen op voertuigbezit, zoals de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting, worden afgeschaft.
3.